Franjevački samostan svetog Ante Split Poljud

# Franjevački samostan svetog Ante Split Poljud

Srednja dalmacija

Split

Pošalji svoj sadržaj

Komentiraj ili Nadogradi ovaj zapis, napiši novi. Registracija nije neophodna

Franjevački samostan svetog Ante Split Poljud



Franjevačka crkva i samostan svetog Ante nalaze se na Poljudu u Splitu, na sjevernoj strani splitskog poluotoka, u uvali u Kaštelanskom zaljevu.

Titular crkve je Uznesenja Marijina, a po svetištu posvećenom svetom Anti kolokvijalno se i crkva i samostan nazivaju po spomenutom svecu.

Povijest crkve i samostana



Crkva je posvećena Uznesenju Blažene Djevice Marije, i sagrađena je u drugoj polovici 15. stoljeća, kao jednostavna jednobrodna građevina. Na pročelju crkve nalaze se vrata gotičko-renesansnoga stila, tipična za vrijeme oko 1500. godine. U polukružnoj luneti tri su dopojasna svetačka lika u visokom reljefu. U sredini je Bogorodica, a uz nju sveti Ante Padovanski i sveti Frane Asiški. Njihovi nabujali oblici ukazuju da su djelo renesansnoga majstora. Crkvena lađa je natkrivena, nedavno obnovljenim, kasnogotičkim drvenim stropom, dok je u svetištu ušiljeni bačvasti svod.

Gotičkom stilu pripada i kamena rezbarena Uskrsna svijeća u zidu uz trijumfalni luk svetišta, te umivaonik u sakristiji. Na izradi crkvene opreme zaposlen je 1493. godine splitski klesar Mihovil Mihanić. On je uradio kamenu ogradu svetišta s likovima Marije i Gabrijela na rubovima.

U 16. stoljeću crkvi su dograđene dvije bočne kapele na južnoj strani. Prvu kapelu do ulaza dala je podići sredinom 16. stoljeća splitska plemićka obitelj Benedetti. U njoj se nekoć nalazila njihova grobnica s obiteljskim grbom, te slika Francesca da Santa Croce – Bogorodica s Djetetom, svetim Petrom, svetom Klarom, svetim Ivanom Krstiteljem i anđelima, koja na okviru također ima njihov grb. Druga kapela, kojoj je kameni okvir ulaza također ukrašen plitkorezanim renesansnim motivima, bila je posvećena svetom Križu. U njoj je izvorno stajalo veliko drveno, kasnogotičko raspelo.

Na glavnom oltaru nalazi se veliki poliptih kojega je 1549. godine naslikao Girolamo da Santa Croce, eklektik i kompilator u venecijanskim renesansnim slikarskim zbivanjima. U njegovim se brojnim djelima, koja primarno radi za provinciju, prožimaju utjecaji slikara iz obitelji Bellini, Cime da Conegliana i Palme Starijega. Poliptih na Poljudu spada među njegove najveće izrađevine na hrvatskoj obali. U crkvi vidimo i deset tabli poredanih u dva niza razdijeljenih drvenim, pozlaćenim i rezbarenim okvirima renesansnog stila. U gornjem su redu prikazani sveta Katarina Aleksandrijska, sveta Jelena, Bogorodica s Djetetom, sveta Klara i sveta Marija Magdalena. U donjem su nizu na središnjem polju sveti Frane Asiški, sveti Ante i sveti Bernardin. Desno su prikazi svetog Dujma i svetog Ivana Krstitelja, a slijeva sveti Ljudevit i sveti Jeronim. U vrhu poliptiha u trokutnom polju prikazana je Golubica Duha Svetoga.

Na središnjem polju, uz lik svetog Frane slikar se potpisao: HIFRONYMUS DE SANTA CRVCE MDXLIIII.

U 17. stoljeću crkva je bila temeljito preuređena u baroknom stilu. Tada su podignuti brojni mramorni oltari, od kojih se po obliku i vrsnoći izvedbe isticao glavni oltar iz 1678. godine. Spadao je u takozvani tabernakul oltar s bočnim vratima za svećenički kor, dok je Santa Croceov poliptih bio postavljen u vrh istočnog zida svetišta. U obnovi crkve 1977.-1979. godine svi su oltari razvrgnuti.

I velika oltarna pala je renesansnog oblika, s prikazom Bogorodice zaštitnice sa svetim Sebastijanom, svetim Ljudevitom i Bogom Ocem. Bog Otac drži u rukama snop strijela i u kivnji ih baca na zemnike. Bogorodica širi plašt i zaštićuje skupinu pokleklih muškaraca i žena. Bogorodičin širom razgrnuti plašt predstavlja zapravo prepreku protiv strijela koje donose kugu. U tom je smislu objašnjiva prisutnost svetog Ljudevita i svetog Sebastijana. U Gospinu liku sjedinjuju se dvije ikonografske poruke:

Bogorodica zaštitnica (Gospe od Milosti; Mater Misericordiae) i Platytera, jer joj je na prsima medaljon s likom Krista-Emanuela.

Klaustar sagrađen u prvim desetljećima 16. stoljeća, smješten je, prema pravilu, sjeverno od crkve. U sredini je cisterna s dvije krune: jedna s grbom splitskoga kneza i mletačkoga plemića Vittoria Delfina iz 1453. godine, a druga s franjevačkim grbom iz 18. stoljeća. Uokolo renesansni kanelirani piloni nose krov trijema. Uz južni i istočni zid trijema poredane su nadgrobne ploče koje su nekada bile u crkvi.

Sa zapadne strane klaustra uklopljena je vitka četverokutna kula s istaknutim završnim dijelom, ostatak složenijeg renesansnog obrambenoga sklopa.

U obnovi samostana narušena je do tada izvrsno sačuvana blagovaonica. Od prvotnoga zdanja ostali su sačuvani neki kameni nosači stolova i slika Posljednje večere na zapadnom zidu.

Privatni smještaj direktno od vlasnika na www.SMJESTAJ.com.hr/trazi




Franjevački samostan svetog Ante Split Poljud
Prati nas na facebooku za više članaka o Hrvatskoj. Podijeli ovaj članak klikom na gumbe desno. Hvala
  Nadogradi ovaj zapis

Bio si na ovom mjestu? Podijeli s nama svoja iskustva ili fotografije.
Napiši svoju verziju članka. Nagrađujemo vlasnike apartmana.

Pišete kao gost. Registrirajte se ili prijavite i potpišite vaš tekst sa vašim imenom ili nickom i zadržite opciju editiranja unosa u bilo koje vrijeme.
Ako ste vlasnik apartmana koji je oglašen na rezerviraj.hr, link prema vašem oglasu će biti ispod teksta koji unosite kao nagrada za vaš trud.
Gost
odaberi sliku sa računala